20131207-104557.jpg
Sedan förra fredagen har vi haft 5 jaktdagar. Denna veckan har varit så kul!
Dessutom har de haft få ”picker’s up” denna veckan vilket har inneburit att jag fått större områden att söka av samt mer ansvar. Känner verkligen att både jag och Chloe har fått ”blomma ut” och visa vad vi går för.
Tidigare har det varit så att jag har fått ta små områden eller söka av ett område där någon annan också jobbar sina hundar samtidigt vilket innebär att en annan hund helt plötsligt kan dyka upp och ”sno” fågeln man jobbat för att få in. Helt enkelt mer konkurrens om man säger så. Inte för att det på något vis är en tävling- tvärt om,alla samarbetar. Men det känns lite surt när någon knycker fågeln mitt framför din hund. Jag kan inbland därför bli lite stressad, som Graham säger: skynda dig annars hinner någon annans hund hämta fåglarna innan dig!
På så vis har det vart helt underbart denna veckan när vi vart lite färre. De flesta går ju med 3-6 hundar så kan väl snitta på att vi var ungefär 10-12 hundar kort vissa av dagarna. Som ni förstår stor skillnad. Jag gillade det verkligen. Jag fick tillochmed ha en egen kom-radio för att kunna kommunicera alla hundförare i mellan, vilket fick mej att känna mej lika viktig som alla andra. De behövde verkligen min hjälp och vad jag gjorde räknades. Det var en skön känsla. Ibland kan det bli så att jag liksom får ta ”det som bli över” en del av skogen som ingen annan vill ha osv. De flesta har ju vart med på jakterna i flera år och de har sina bestämda platser i de olika dreven.

20131207-110020.jpg
Både jag och Chloe har utvecklats denna veckan. Tror det hänger ihop med att jag har fått mer självförtroende och att vårt band till varandra vuxit sig starkare. Det tar ju ett tag innan man lär känna varandra och bygger upp en ”du och jag”-känsla. Nu har är vi verkligen där! Och typiskt nog åker jag hem om några dagar. Attans. Och vad jag kommer sakna min lilla Chloe. Hon har fått rollen som min första labrador jag faktiskt tränat och jagat med. Visst att Chloe var tränad av Graham innan och hade grunderna men jag har faktiskt lärt henne en hel del jag med. Tex som att få till snygga avlämningar. När jag kom hit hade Graham problem med att hon cirkulerade runt benen vid avlämningarna. Nu kommer hon alltid och lämnar utan massa trams. Och det är något jag verkligen jobbat hårt för. Chloe har liksom blivit ”min” hund nu när jag vart här. Graham har knappt tränat henne en ända gång sen jag kom, hon har liksom varit mitt ansvar. Jag är verkligen tacksam att jag fått den chansen!

20131207-110652.jpg
På fredag åker jag hem. Kommer verkligen bli svårt att lämna just Chloe då vi blivit riktiga bästisar under min tid här.

20131207-110953.jpg
Denna bilden är från igår….det blev ”några” fasaner hehe och detta är bara från ett drev. En fasan är värd ca 350kr. Dvs det är det skyttarna betalar per fasan de skjuter vid en köpt jakt. Säg att de i snitt skjuter mellan 200-600fasaner per köpt jakt. Då förstår man varför många som kommer hit är rätt snobbiga. De är helt enkelt svinrika som har råd att spendera så mycket pengar bara på en dag! Hisnande!

Idag ska vi låta hundarna vila. Det är de förtjänta av då de jobbat stenhårt hela veckan ute på godset. 🙂
Ha en bra helg hörni!